AanZET voor duurzame toekomst in transport

Terwijl de roep om te verduurzamen luider wordt, vraag je je als transportondernemer wellicht af: hoe gaan we dit financieren? Het investeren in een duurzaam wagenpark brengt nu eenmaal kosten met zich mee. Om ondernemers tegemoet te komen, is de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) in het leven geroepen.

Wat is de AanZET?

De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is bedoeld voor ondernemers die een nieuwe, volledig emissieloze vrachtauto willen kopen of leasen. Het doel van deze subsidieregeling is om de investering in 'schone' vrachtauto's aantrekkelijker te maken.

Openstelling en budget

AanZET is een jaarlijks terugkerende regeling, die dit jaar opent op dinsdag 26 maart 2024. Het totale budget bedraagt 45 miljoen euro, en gezien de ervaring is dit budget op de eerste dag vaak al uitgeput. Wacht dus niet te lang en vraag de Aanzet snel aan!

Vanwege de overweldigende belangstelling is er dit jaar (2024) een extra openstelling van de AanZET subsidieregeling. Er is een zeer korte openstellingsperiode: van 1 oktober t/m 8 oktober. Er is een totaal subsidiebudget van €22.228 miljoen.

Martijn Boerman
Martijn Boerman Subsidieadviseur
Specialist op het gebied van subsidieadvies
Ik ben Martijn Boerman en ik ben met veel plezier werkzaam als subsidieadviseur bij de Jong & Laan. Met mijn expertise als subsidieadviseur werk ik graag aan innovatieve projecten, en als ondernemende subsidieadviseur sta ik graag zij aan zij met de klant. Samen werken aan een mooi traject wat resulteert in een mooie subsidie, daar haal ik mijn energie uit!
Neem contact op

Wijzigingen AanZet 2024

De AanZET een jaarlijks terugkerende subsidie die ieder jaar wijzigt. De belangrijkste wijziging voor 2024 is dat er dit jaar per ondernemer en per aanvraag maar 1 vrachtauto aangevraagd mag worden, dit geldt per dag dus wanneer er op de tweede openstellingsdag nog budget is kan er nog een nieuwe aanvraag worden ingediend.  De reden voor deze wijziging is dat er in 2023 dermate veel aanvragen zijn ingediend dat een loting uitsluitsel moest bieden welke aanvragen behandeld zouden worden. Met de doorgevoerde wijziging hoopt men een nieuwe loting te voorkomen.

Voorwaarden AanZET-regeling

  • Het betreft een volledig emissieloze vrachtauto van het type N2 of N3, aangedreven door een elektromotor.
  • De vrachtauto moet nieuw worden aangeschaft, zowel bij aankoop als bij financial lease. Bij financial lease moet de subsidie worden aangevraagd door de ‘lessee’ (het bedrijf dat de vrachtauto gaat financial-leasen).
  • De subsidieontvanger moet de vrachtauto minstens vier jaar in eigendom houden, gecontroleerd op basis van RDW-registratie.
  • Bij de subsidieaanvraag mogen nog geen definitieve verplichtingen zijn aangegaan; er moet een voorlopige koop- of financial leaseovereenkomst zijn zonder onherroepelijke verplichtingen.

Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie varieert op basis van het type voertuig en de grootte van de onderneming. Voor verschillende klassen vrachtauto's gelden verschillende percentages van de verkoopprijs, met maximale subsidiebedragen.

Nieuwe emissieloze vrachtauto, voertuigclassificatie N2 bakwagenchassis

  • bij grote ondernemingen: 6,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 7500;
  • bij middelgrote ondernemingen: 12% van de verkoopprijs tot een maximum van € 14.700;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 14,8% van de verkoopprijs tot een maximum van € 18.800.

Nieuwe emissieloze vrachtauto, voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis tot en met een gewicht van 18.000 kg

  • bij grote ondernemingen: 10,3% van de verkoopprijs tot een maximum van € 31.100;
  • bij middelgrote ondernemingen: 20% van de verkoopprijs tot een maximum van € 60.500;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 28,6% van de verkoopprijs tot een maximum van € 86.600.

Nieuwe emissieloze vrachtauto, voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis met een gewicht groter dan 18.000 kg

  • bij grote ondernemingen: 11,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 43.900;
  • bij middelgrote ondernemingen: 21% van de verkoopprijs tot een maximum van € 83.200;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29% van de verkoopprijs tot een maximum van € 115.200.

Nieuwe emissieloze vrachtauto, voertuigclassificatie N3 opleggertrekker

  • bij grote ondernemingen: 11,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 43.900;
  • bij middelgrote ondernemingen: 21% van de verkoopprijs tot een maximum van € 83.200;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29% van de verkoopprijs tot een maximum van € 115.200.

Combinatie met de MIA

Naast de AanZET-regeling kun je ook gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Deze fiscale regeling biedt een investeringsaftrek van 45%, wat een netto belastingvoordeel oplevert van ongeveer 11% van het investeringsbedrag. Een kansrijke combinatie om duurzaamheid te stimuleren en tegelijkertijd financiële voordelen te behalen.

Kom jij in aanmerking voor AanZET?

Als je overweegt te investeren in een emissieloze vrachtauto en hulp nodig hebt bij de aanvraag, neem dan gerust contact op! We kijken ook graag samen met jou naar andere subsidiemogelijkheden, omdat jouw duurzame toekomst onze gezamenlijke prioriteit is.

Samen kijken naar subsidiekansen?

Wij kijken graag met je mee welke kansen er liggen voor jouw organisatie door een subsidiescan te doen. Hierdoor wordt het duidelijk of je voor AanZET en/of andere subsidies in aanmerking komt.

Naar subsidiescan
Samen duurzaam ondernemen

Je leeft voor je onderneming, strevend naar kansen, het verwezenlijken van dromen en het bouwen aan een prachtige toekomst. De weg naar succes is echter bezaaid met uitdagingen. We zijn er als mens én als specialist, als een verlengde van jouw team, om je te ondersteunen bij de huidige uitdagingen en risico's en samen vooruit te kijken naar de kansen die de toekomst biedt. Met onze expertise en gedrevenheid helpen we jouw organisatie verder te groeien.

Naar onze dienstverlening
Martijn Boerman
Martijn Boerman Subsidieadviseur
Specialist op het gebied van subsidieadvies
Ik ben Martijn Boerman en ik ben met veel plezier werkzaam als subsidieadviseur bij de Jong & Laan. Met mijn expertise als subsidieadviseur werk ik graag aan innovatieve projecten, en als ondernemende subsidieadviseur sta ik graag zij aan zij met de klant. Samen werken aan een mooi traject wat resulteert in een mooie subsidie, daar haal ik mijn energie uit!
Neem contact op