Bedrijfsovername of fusie?
Wil je een bedrijf overnemen of hiermee fuseren? Dan is de kans groot dat dit bedrijf andere arbeidsvoorwaarden kent dan jouw organisatie. Vanzelfsprekend is het belangrijk deze arbeidsvoorwaarden te kennen. Een due dilligence-onderzoek, voorafgaand aan de overname of fusie, is dan ook belangrijk. Vervolgens ontstaat echter de vervolgvraag: hoe kun je deze arbeidsvoorwaarden (het beste) integreren in jouw organisatie? Of wil je ze liever harmoniseren?
Harmoniseren
Harmoniseren is vaak het moment om het gehele pakket arbeidsvoorwaarden onder de loep te nemen en in lijn te brengen met de bedrijfsdoelstellingen.
Een harmonisering kan echter complex zijn. Dit speelt vooral wanneer sprake is van een juridische zogenoemde overgang van onderneming. Het heeft te maken met het feit dat de medewerker automatisch op de loonlijst van de overnemende partij, inclusief alle bestaande arbeidsvoorwaarden, komt te staan.
Het is mede daarom essentieel een harmonisatietraject goed vorm te geven. Stap 1 hierbij is het in kaart brengen van de arbeidsvoorwaarden, zowel inhoudelijk als financieel. Vervolgens bekijk je welke arbeidsvoorwaarden door medewerkers als belangrijk of gevoelig worden ervaren en heb je hier oog voor, zodat met deze kennis een nieuw totaalpakket kan worden vastgesteld.
Implementeren totaalpakket
Maar hoe implementeer je daarna dit nieuwe totaalpakket in de organisatie? Sowieso is goede communicatie essentieel. En zorg voor betrokken medewerkers. Om die reden is het belangrijk op voorhand al na te denken over hoe je de medewerkers betrekt bij dit proces. Is het misschien goed om ze actief te laten participeren of is sprake van een ondernemingsraad?
Wij adviseren en begeleiden je in het gehele traject. Daarbij kan je rekenen op onze zorgvuldige aanpak, waarbij een transparant, marktconform arbeidsvoorwaardenpakket en tevreden medewerkers voorop staan.