In beginsel 7 jaar
Je fiscale bewaarplicht bedraagt in beginsel zeven jaar. Dit betekent bijvoorbeeld dat jij je voorraad- en loonadministratie van 2015 na 31 december 2022 mag vernietigen. Er zijn echter uitzonderingen.
Uitzondering: akten en aankoopbewijzen
Akten en aankoopbewijzen inzake onroerend goed gooi je sowieso niet snel weg, maar formeel bestaat hiervoor een bewaartermijn van tien jaar. Dit heeft onder meer te maken met de herzieningstermijn in de omzetbelasting voor onroerend goed van tien jaar.
Let op! Je moet je gehele administratie ook tien jaar bewaren als je het volgende levert:
- Elektronische diensten
- Radio- en televisieomroepdiensten
- Telecommunicatiediensten
Uitzondering: loonadministratie
Binnen de loonadministratie geldt soms een kortere bewaartermijn van vijf jaar. De volgende gegevens moet je ten minste vijf kalenderjaren na het einde van de dienstbetrekking bewaren:
- Loonbelastingverklaringen of formulieren met de gegevens voor de loonheffingen, zoals het Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen.
- Kopieën van het identiteitsbewijs.
- Kopieën van beschikkingen of verklaringen die je van je werknemer hebt gekregen.
Let op! Je moet de oude verklaringen en formulieren bewaren als deze zijn vervangen voor nieuwe.
Heb je nog vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.