Wat is generatiemanagement?
Voordat dit begrip kan worden gedefinieerd, is het belangrijk om te weten wat generatiedenken inhoudt. Generatiedenken betekent bewust zijn van de tijdsperiode waarin mensen zijn opgegroeid en hoe deze tijdsperiode in mensen doorleeft. Iedere generatie heeft specifieke kenmerken die voor de andere generaties minder van toepassing zijn.
Generatiemanagement is beleid en leiderschap toegespitst op de generatie en levensfase van je medewerkers.
De sleutel zit in het koppelen van frisse ideeën van de jongere generatie aan de ervaring van de oudere generatie.
Het toepassen van generatiemanagement in je organisatie heeft een aantal voordelen:
- Het benut talenten van iedere generatie optimaal.
- Generatiemanagement zorgt voor een cultuur die inclusief is voor alle generaties.
- Het verbetert samenwerking en communicatielijnen.
- Door generatiemanagement word je een aantrekkelijke werkgever die talent weet te binden, boeien en behouden.
Hoewel mensen elkaar op de werkvloer soms kunnen vervloeken en hier generatieverschillen de schuld van geven, durf ik te zeggen dat alle generaties nodig zijn voor een goede mix. We zijn in de eerste plaats individuen met karaktereigenschappen. De grenzen tussen generaties zijn in de praktijk lang niet zo helder dan het schema hierboven doet vermoeden.
Welke rol kunnen leidinggevenden innemen?
De verschillende eigenschappen en kwaliteiten die er zijn kunnen elkaar heel goed aanvullen. Echter is het wel belangrijk dat er een leidinggevende of manager is die iedereen met elkaar verbindt. Ook moeten leidinggevenden kijken naar talent, inzet en energie in plaats van naar leeftijd.
Iedere generatie en iedere individuele medewerker brengt zijn of haar eigen kracht mee en daarmee de kracht van diversiteit. De sleutel zit in het koppelen van frisse ideeën van de jongere generatie aan de ervaring van de oudere generatie. Voor de organisatie zit de uitdaging in het loslaten van verouderde processen en patronen en ruimte te maken voor vernieuwingen.
Gebrek aan ervaring wordt dan een competentie ‘an sich’. Door samenwerking (jong leert van oud en andersom) ontstaat synergie die noodzakelijk is voor organisaties, alleen al omdat ook klanten van alle generaties zijn.