Prinsjesdag 2024: wijzigingen & gevolgen mobiliteit

Op het gebied van vervoer en mobiliteit brengt het Belastingplan 2025 de nodige wijzigingen en gevolgen met zich mee. Van de verhoging van de vaste voet van de bpm tot het vervallen van de bpm-vrijstelling voor de bestelauto en de korting op de motorrijtuigbelasting voor emissievrije auto’s. Wij vertellen je meer over de wijzigingen.

Verlenging accijns­verlaging

De verlaging van de accijns op benzine, diesel en LPG, die sinds 1 juli 2023 van kracht is, wordt verlengd tot eind 2025. Oorspronkelijk zou deze maatregel gelden tot 31 december 2024. Dit betekent dat automobilisten en bedrijven nog een extra jaar kunnen profiteren van lagere brandstofkosten. Vanaf 2026 komt deze accijnsverlaging volledig te vervallen. 

Rode diesel

In het Hoofdlijnenakkoord is voorgesteld dat het gebruik van rode diesel in de landbouw opnieuw zou worden toegestaan. Toch is de herinvoering van rode diesel niet opgenomen in de huidige voorstellen.

Verhoging vaste voet bpm

De bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen) is opgebouwd uit twee delen: een vast bedrag (ook wel voet genoemd) en een variabel bedrag dat gebaseerd is op de CO2-uitstoot van het voertuig. Vanaf 2025 wordt de vaste voet van de bpm verhoogd met € 200.

Afschaffing speciaal bpm-tarief plug-in-hybrids

Vanaf 1 januari 2025 wordt de aparte bpm-tariefstructuur voor plug-inhybride voertuigen (PHEV's) afgeschaft. PHEV’s vallen dan onder de reguliere bpm-tabel, met lagere tarieven per gram CO2-uitstoot. Dit komt doordat de CO2-uitstoot van PHEV’s door nieuwe Europese richtlijnen realistischer gemeten wordt. Hoewel dit in eerste instantie kan leiden tot een lagere bpm voor sommige PHEV's, stijgt dit juist wanneer nieuwe voertuigen met een hogere CO2-uitstoot worden ingevoerd.

Deze wijziging leidt tot een stijging van de bpm met ongeveer € 1.300 tot € 7.600 per voertuig. In 2027 wordt een verdere CO2-uitstootstijging verwacht, wat kan leiden tot een bpm van ongeveer € 15.000 per voertuig.

Invoering tijdelijke tariefskorting mrb emissievrije personenauto’s

Emissievrije auto’s (volledig elektrisch of waterstof gedreven) zijn vanaf 2026 niet meer vrijgesteld voor de motorrijtuigbelasting. Wél komt er vanaf 2026 een tariefskorting van 25% op de motorrijtuigbelasting. Deze korting vervalt volledig in 2030. Het tarief voor emissievrije auto’s wordt dan gelijk aan dat van conventionele voertuigen.

Bpm-vrijstelling bestelauto’s

Vanaf 1 januari 2025 wordt de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s afgeschaft. Bestelauto’s worden dan belast op basis van hun CO2-uitstoot, net zoals personenauto’s. Dit betekent dat bestelauto’s met een hogere CO2-uitstoot ook hogere bpm-kosten hebben, terwijl emissievrije bestelauto’s nog steeds vrijgesteld zijn van bpm. 

Tips!

  • Wil je nog gebruikmaken van de vrijstelling voor btw-plichtige ondernemers bij de aanschaf van een bestelauto? Bestel deze dan op tijd, zodat je in 2024 nog gebruikmaakt van de vrijstelling.
  • De hoogte van de bpm op bestelauto’s is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Als jij je bestelauto’s na 1 januari 2025 vervangt, is het dus fiscaal voordelig om deze te vervangen voor emissievrije bestelauto’s.
Whitepaper

Prinsjesdag: dit kan je in 2025 verwachten op fiscaal gebied

In deze whitepaper nemen we je mee in de fiscale wijzigingen naar aanleiding van Prinsjesdag. Daarnaast vind je een fiscaal overzicht, waarin tabellen zijn opgenomen met een vergelijking van de belastingtarieven van 2024 en 2025.

Ben jij goed
voor­bereid

op 2025?

Vrijdag 23 augustus heeft de Ministerraad ingestemd met de Belastingplannen 2025. De plannen waren voor spoedadvies voorgelegd aan de Raad van State en zijn op Prinsjesdag 2024 gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Ben jij goed voorbereid? Wij helpen je graag!

Leonie Pongers
Leonie Pongers Specialist loonheffingen
Specialist op het gebied van loonheffingen
Loonheffingen, het leukste wat er is! Samen met mijn team kijk ik met klanten mee hoe zij kosten kunnen besparen bij het belonen van personeel. Ook het geven van presentaties op mijn vakgebied, zowel intern als extern, geeft mij veel energie. Het contact met klanten & collega’s om (internationale) vraagstukken op te lossen is mijn grootste drive!
Neem contact op