Belangrijke data voor rapportage
De CSRD legt specifieke rapportagedata vast voor verschillende bedrijven:
- In 2025 moeten grote beursgenoteerde ondernemingen rapporteren over boekjaar 2024.
- In 2026 moeten grote ondernemingen en OOB’s rapporteren over boekjaar 2025.
- In 2027 moeten beursgenoteerde MKB-ondernemingen rapporteren over boekjaar 2026.
- In 2029 moeten niet-EU ondernemingen rapporteren over boekjaar 2028.
Echter, het kleinere mkb, waarin de meeste transportondernemers actief zijn, wordt niet expliciet genoemd. Dit kan ten onrechte de indruk wekken dat zij niet onder de CSRD vallen, maar dat is een misvatting.
Impact op transportondernemers
Transporteurs die voor grote beursgenoteerde ondernemingen werken, direct of indirect, kunnen vragen verwachten over hun uitstoot in relatie tot het vervoer voor die onderneming. Hoewel veel ondernemers zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid, is het van groot belang om onderling in gesprek te gaan.
"Met elkaar" in de keten
De CSRD vereist rapportage over de impact van producten, niet beperkt tot het eigen bedrijf, maar de gehele keten. Dit betekent dat bedrijven informatie zullen uitvragen, waaronder de uitstoot van transporteurs. Het is cruciaal om samen te bespreken welke Key Performance Indicators (KPI’s) gerapporteerd moeten worden en hoe het IT-landschap hierop ingericht kan worden.
Breder dan CO2-uitstoot
Hoewel CO2-uitstoot vanzelfsprekend een centrale rol speelt, gaat de CSRD ook over sociale aspecten. Dit omvat de behandeling van medewerkers in de keten, van CAO-naleving tot rust- en rijtijden en verloning van buitenlandse chauffeurs.