Veel transportbedrijven hebben nog nooit van de Europese Duurzaamheidsrichtlijn (CSRD) gehoord of denken dat deze niet op hen van toepassing was. Lees meer over de impact.
Om transportondernemers te ondersteunen bij het verduurzamen van de organisatie is de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) in het leven geroepen. Lees meer.
Met ingang van 1 juni 2023 is de Nederlandse wetgeving omtrent grensoverschrijdende detachering in het wegvervoer van kracht. Lees wat dit betekent voor jouw transportbedrijf.
Het Duitse kabinet heeft het wetsontwerp ‘hervorming van de tolheffing voor vrachtwagens’ goedgekeurd. Per 1 december 2023 gaat dit in. Dit betekent een verdubbeling van de Maut.
De Mobiliteitsalliantie wil een uitbreiding van het Klimaatfonds met een transitiefonds voor duurzame mobiliteit, zodat bedrijven kunnen deelnemen aan de klimaattransitie.
De verlaging van de accijnstarieven die van toepassing is vanaf 1 april 2022 eindigt deels per 1 juli 2023. Het kabinet had op 1 april 2022 de accijns op benzine, diesel en lpg/lng tijdelijk verlaagd.
Het exporterend bedrijfsleven heeft zijn omzetontwikkeling over de afgelopen maanden enigszins zien verslechteren. Ruim een derde van de bedrijven kent inmiddels een negatieve omzetgroei.
Mag je een studiekostenbeding overeenkomen voor het vergoeden van de rijbewijsopleiding, of wordt dit gezien als een opleiding die noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden?
Het demissionaire kabinet heeft haar plannen bekendgemaakt voor de verduurzaming van de transportsector op basis van de opbrengst van de vrachtwagenheffing.
Weinig transportbedrijven hebben een planning voor het vervangen van de tachograaf. Kom nu in actie voor retrofit smart tacho 2!
Het demissionaire kabinet trekt volgend jaar 27 miljoen euro extra uit om elektrische vrachtauto’s te subsidiëren. Zo ondersteunen ze bedrijven bij de transitie naar een emissievrije transportsector in 2050.
In november 2022 wordt het nieuwe rapport kostenontwikkeling wegvervoer 2022-2023 van Panteia uitgebracht. Wat zijn de verwachtingen van dit rapport? We nemen je mee.
Het rapport kostenontwikkeling wegvervoer 2022-2023 is uitgebracht. In de rapportage zijn de kostenontwikkelingen over 2022 en de trends en ontwikkelingen voor 2023 opgenomen.
In 2024 komen er voor de Transportsector subsidies beschikbaar. De AanZET voor e-truck, SSEB voor bouwvoertuigen en laad- en losmiddelen en de SEBA voor bestelauto’s.
Zo gaat vanaf de eerste dag van het nieuwe jaar de nieuwe CAO in en gaat het minimumloon met met tien procent omhoog.
Heb je vragen over de aanschaf en financiering van materieel, subsidies, calculaties, inzet van chauffeurs of strategische keuzes? Wij denken met je mee!
Realtime financieel inzicht; dat maakt dat je weet hoe je transportonderneming er op dit moment voor staat en waar acties nodig zijn. Dat kan met het transportdashboard!
Deze daggeldvergoeding wordt in de loonbelasting als loon gezien, maar is niet belast, omdat het gericht is vrijgesteld.
De uitspraak kan gevolgen hebben voor de wijze waarop transportbedrijven buitenlandse chauffeurs inzetten.
Dit betekent dat het voor werknemers met een zwaar beroep mogelijk wordt om eerder te stoppen met werken. Hoe ziet dit eruit?
De vrachtwagenheffing houdt in dat er voor bedrijfsauto’s van meer dan 3.500 kilo een heffing per verreden kilometer betaald moet worden.
Er worden steeds meer technieken en systemen ontwikkeld om bestelauto’s en vrachtauto’s veiliger te maken. Hierdoor verandert de wetgeving ook continu.
Ontdek op 23 april hoe de transport- en logistieksector omgaat met uitdagingen zoals nieuwe regelgeving, internationale handelsonvoorspelbaarheid en duurzaamheid. Meld je gratis nu aan!
Voor de transportsector gelden uitzonderingen voor de meldingsplicht WagwEU. In dit artikel lees je welke dit zijn.
Hoe kan je CO2 besparen tijdens de transport van goederen? Wij geven je 8 tips!