De Piramide van Loyaliteit

Er zijn toestanden voorgevallen en je medewerker is woest. En ook jijzelf bent er helemaal klaar mee. Je denkt misschien: kan ik hem ontslaan? De medewerker meldt zich ziek als gevolg van de ontstane situatie. Daarnaast betrekt hij collega’s in zijn kamp en een grimmige sfeer is voelbaar op de afdeling. Ik vertel je er meer over in deze blog.

Er is een arbeidsconflict...

Een arbeidsconflict ontwikkelt zich in de meeste gevallen in een langere periode, waarbij verschillende partijen in een negatieve spiraal terechtkomen. Vaak voelen werkgever en medewerker zich allebei miskend en staan ze in een strijdmodus met elkaar. Vormen hiervan zijn bijvoorbeeld:

• Negeren              • Beschuldigen
• Isoleren               • Betaald zetten
• Sarcasme           • Tweedracht zaaien
• Drammen            • Laconiek worden

Het loyaliteitscontract

In ieder geval maakt dit gedrag de situatie er niet beter op. De toon is gezet voor een conflict.

In deze blog zoom ik in op de samenwerkingsrelatie tussen werkgever en medewerker. Voordat je als ondernemer een medewerker in dienst neemt, maak je met elkaar kennis.

  • Voor de werkgever: is dit de persoon die mijn bedrijf komt versterken?
  • Voor de toekomstig medewerker: is dit het bedrijf waar ik wil werken?

Na de selectiefase besluit je de medewerker een arbeidsovereenkomst aan te bieden. Ofwel: een juridisch document met daarin de belangrijkste zaken vermeld, zoals functie, periode, aantal werkuren, salaris en arbeidsvoorwaarden.

Het loyaliteitscontract duurt het hele dienstverband en dient onderhouden te worden.

Na het zetten van de handtekeningen schudden jullie elkaar de hand. Op dat moment vindt er op relatieniveau ook iets plaats. Het loyaliteitscontract: we gaan met elkaar in zee.

Dit loyaliteitscontract geldt gedurende het gehele dienstverband en dient onderhouden te worden. Feitelijk komt het loyaliteitscontract neer op een piramide van 7 lagen die op elkaar gebouwd zijn. Een laag kan alleen bestaan als de laag daaronder in de beleving van de contractpartners goed geregeld is.

Als in een bepaalde laag frictie ontstaat, betekent dit (1) dat de lagen daarboven ook niet goed gaan en (2) dat de oorzaak zich bevindt in één van de onderliggende lagen.