Afbouw
Dit jaar is de bijtelling al verhoogd met 4%-punt. Deze verhoging gaat de komende jaren door. Vanaf volgend jaar wordt de lagere bijtelling alleen nog maar verleend over een cataloguswaarde van maximaal € 40.000. Vanaf 2026 bestaat er voor elektrische auto’s geen lagere bijtelling meer.
Voor waterstofauto’s en auto’s op zonnecellen gelden dezelfde bijtellingspercentages, maar geldt het lagere percentage wel over de gehele cataloguswaarde.
BPM
De belasting bij aankoop van een nieuwe auto, de BPM, blijft voor elektrische auto’s tot 2025 achterwege. Dit heeft onder meer te maken met de hogere aanschafprijs vanwege de accu. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een BPM van ongeveer € 360.
MRB
Ook de huidige vrijstelling van wegenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s gaat vanaf 2026 verdwijnen. Tot 2025 geldt de vrijstelling nog voor 100% en in 2025 nog voor 75%. Auto’s met een CO2-uitstoot tot 50 gr/km houden tot 2025 een vrijstelling van 50%, in 2025 nog van 25%, daarna niet meer.
Subsidie
Er komt per 1 juli 2020 voor particulieren een subsidie op de aanschaf van een elektrische auto. Dit als tegenhanger voor de lagere bijtelling voor bedrijfsauto’s. De subsidie bedraagt € 4.000 voor een nieuwe elektrische auto en € 2.000 voor een gebruikte. Voorwaarde is wel dat de auto een cataloguswaarde van maximaal € 45.000 heeft.
Investeringsaftrek
Ondernemers hebben naast bovengenoemde maatregelen in 2020 ook nog recht op een extra investeringsaftrek (MIA) van 13,5% over maximaal € 40.000 bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto.
Voor laadpalen op het eigen bedrijfsterrein bedraagt de extra aftrek 36%. Of deze extra mogelijkheden in de jaren na 2020 worden voortgezet, is op dit moment nog niet bekend.
Heeft u vragen over de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s, neem dan contact met ons op.