Misbruik social media reden voor ontslag?
Praktijkvoorbeeld
Gebruik van social media, zoals Facebook en LinkedIn, is tegenwoordig niet meer weg te denken. Toch gelden ook voor het gebruik van social media de nodige spelregels.
Foute functieomschrijving
Onlangs kwam een zaak voor de rechter, waarbij een werknemer was ontslagen, omdat hij op LinkedIn aangaf een andere functie te vervullen dan hij in werkelijkheid had. De werkgever verzocht de man dit te corrigeren, maar hij weigerde. Uiteindelijk leidde dit tot zijn ontslag.
Marketing en PR
In genoemde zaak gaf de werknemer aan verantwoordelijk te zijn voor de marketing en PR van het bedrijf waarvoor hij werkte. Dit was onjuist, want hij was accountmanager.
Reden voor de foute informatie was de baan die de man ambieerde. Deze lag bij voorkeur op het terrein van marketing en PR.
Transitievergoeding
De rechter vond het ontslag op staande voet terecht. Omdat er echter geen sprake was van ernstig verwijtbaar handelen of nalatigheid, had de ontslagen werknemer wel recht op een schadevergoeding van ruim € 2200.
Niet strikt privé
Uit de uitspraak blijkt dat van het gebruik van social media niet gezegd kan worden dat dit strikt privé is. Onjuiste informatie verstrekken is dan ook niet zonder risico.
Let op!
Het opstellen van gedragsregels inzake social media schept duidelijkheid bij het personeel en zo zien ze de mogelijkheden inzake het gebruik ervan.
Heb je nog vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.
Werknemers op LinkedIn, wat mag je als werkgever eisen?
LinkedIn kennen we als hét zakelijke en professionele forum van social media. De kans is groot dat ook jouw werknemer op dit medium actief is. Maar wat zet jouw werknemer er eigenlijk op? Is zijn/haar profiel conform de werkelijkheid en wens van jou als werkgever?