Waarom Nederlands recht van toepassing is op Hongaarse chauffeurs

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden oordeelde dat Nederlands recht van toepassing is op de arbeidsovereenkomsten van Hongaarse chauffeurs. Deze uitspraak kan gevolgen hebben voor de wijze waarop transportbedrijven buitenlandse chauffeurs inzetten.

Wat was de situatie? 

FNV startte zo’n 10 jaar geleden een onderzoek naar Van den Bosch Transporten, omdat het transportbedrijf mogelijk constructies bedacht met als doel om géén Nederlands loon aan buitenlandse chauffeurs te hoeven betalen. Om die reden startten Hongaarse chauffeurs – onder leiding van FNV – in 2014 een rechtszaak. 

Hongaars loon

De Hongaarse chauffeurs waren werkzaam als internationaal vrachtwagenchauffeur en hadden een arbeidsovereenkomst met de in Hongarije gevestigde Silo-Tank. Zij ontvingen loon naar Hongaars recht.

Silo-Tank is een zusteronderneming van Van den Bosch Transporten. De eigenaar, en tevens bestuurder van Van den Bosch Transporten, is ook bestuurder van Silo-Tank. Zowel Van den Bosch Transporten als Silo-Tank maakten voor hun planning, orderverwerking administratie, ICT en ‘quality’ gebruik van een derde (in Nederland gevestigde) onderneming.

Claim

De chauffeurs claimden:

  • primair dat Van den Bosch Transporten hun werkgever was en zij op die grond Nederlands loon hadden moeten ontvangen;
  • voor zover de rechter zou oordelen dat de chauffeurs niet in dienst waren bij de Nederlandse onderneming, claimden de chauffeurs op grond van Europese regelgeving (artikel 6 EVO en artikel 8 Rome I) dat alsnog Nederlands recht en daarmee Nederlands loon van toepassing was, omdat Nederland het land was waar zij ‘gewoonlijk’ hun werk verrichtten;
  • daarnaast meenden de chauffeurs dat, op grond van de Detacheringsrichtlijn, Nederlandse arbeidsvoorwaarden van toepassing waren.
Amy Gehring
Amy Gehring Senior jurist arbeidsrecht