Strategisch plan voor de toekomst
Tijdens het coachingstraject voerde Marieke veel gesprekken met de nieuwe generatie. Van organisatie-inhoudelijk tot persoonlijke wensen en dromen waarmaken. Wat is het gevoel bij de organisatie? Waar zouden jullie graag heen willen? En wat is het ideaalbeeld voor jou als nieuwe directeur? Door de gesprekken kwam een richting naar boven waar Dave als directeur, zowel vanuit de cijfermatige achtergrond als vanuit zijn ondernemershart achter kon staan.
Het vormde het startpunt voor het ontwerpen van de organisatiestrategie. Een duidelijk plan voor het gehele team om gemotiveerd met elkaar de organisatieambities waar te maken.
Van strategie naar actie
Voor de tak NKI Leidingsystemen zette Marieke samen met de Nick, Dave en Joyce en de leidinggevenden van de afdelingen een strategietraject in gang. Want er werd veel gedaan, maar het ontbrak aan structuur. In zes sessies bespraken ze met verschillende sleutelfiguren uit het bedrijf de onderdelen van het strategische plan. Zo werden met elkaar de strategische ambitielijnen uitgezet en doelen bepaald voor de komende jaren.
Vanuit die basis schreef NKI Neede vervolgens zelf de afdelingsplannen. Plannen met concrete acties die een bijdrage leveren aan het behalen van de beschreven ambities en doelstellingen. De Jong & Laan voorzag daarin van (cijfermatige) inzichten en stelde kritische vragen over onder andere investeringen en haalbaarheid.
Structuur en groei
Per afdeling ontstonden duidelijke plannen ter ondersteuning van het overkoepelende organisatiedoel. Uit die plannen kwam onder andere de behoefte aan een nieuwe organisatiestructuur naar voren en de noodzaak om meer te focussen op HR en de ontwikkeling van de medewerkers. Vervolgstappen die daaruit voort zijn gekomen zijn onder andere de inzet van de SLIM-subsidie en het opstellen van een commercieel salesplan. Het aandachtsgebied waar Nick energie van krijgt.
Joyce, verantwoordelijk voor de marketing, zette in de afgelopen periode naast een nieuwe huisstijl en website ook de succesvolle webshop voor NKI Leidingsystemen op. Voorzien van functionaliteiten waardoor de klant live de beschikbare voorraad ziet en de realtime prijslijsten kan downloaden. “Dit was in de tijd van mijn ouders nog niet mogelijk”, aldus Joyce. “Veel veranderingen, maar wat wel hetzelfde blijft is de sfeer van het familiebedrijf. Als er hulp nodig is trekt iedereen werkkleding aan en gaan we samen aan de slag”, vult Dave aan.
Het coachen van de aangenomen commercieel manager heeft Marieke inmiddels ook voor haar rekening genomen en er is met Marieke en strategisch adviseur Stef Paus een vergelijkbaar strategisch traject gestart voor het onderdeel NKI Kunststofbewerking. “Ook daar richten we ons eerst op het formuleren van strategische ambitielijnen, om vervolgens met de afdelingen te bepalen waar we wel en niet op gaan focussen om die ambities te behalen." Want ook in deze specialistische business ziet het familiebedrijf kansen.