Voorbeeld – minder verkoop door leveringsproblemen (2/2)
Stel, je hebt in de afgelopen jaren veel producten verkocht en winst geboekt, waardoor je besluit een (jaar)contract af te sluiten met je leverancier. Hierin bespreek je dat je dat je een jaar lang verplicht een minimum aantal producten afneemt. Nu zijn er echter onvoorziene omstandigheden (hoge energiekosten en leveringsproblemen), waardoor je klanten veel minder producten afnemen. Daardoor zit je met een (te) hoge voorraad en kom je in de liquiditeitsproblemen.
In dit geval is het van belang om te kijken wat de huidige opzet van de structuur voor gevolgen heeft voor je bedrijfsvoering. Een fiscale eenheid, en de concentratie van bezittingen en activiteiten in één vennootschap, kan in dit geval grote(re) gevolgen hebben voor wat betreft de risico en aansprakelijkheid. Het is goed om, binnen je huidige structuur, te kijken naar de opties die je dan nog hebt, denk bijvoorbeeld aan (een):
- Reorganisatie
- Herstructurering
- Sale & lease back
- Verliesverrekening
- Het aanvragen van een passende bedrijfsfinanciering
- Fusie of overname
Keuzes maken
Er is niet één oplossing die voor elk bedrijf geschikt is; wat voor jouw organisatie het beste is, is mede afhankelijk van je huidige structuur en de branche waarin je actief bent. Maak beslissingen altijd vanuit een doordachte strategische visie, daarmee waarborg je het best de continuïteit en liquiditeit van je organisatie.
Denk ook altijd goed na welke invloed een bepaalde verandering heeft op jouw personeel. Iets kan op fiscaal en financieel gebied interessant lijken, maar je personeel moet wel meebewegen om iets succesvol te laten eindigen.
Heb je nog vragen of hulp nodig bij een (her)structurering? Neem gerust contact op.